Starptautiskajā Stikla gadā ekspozīcijā Emīla Galē uzņēmuma un brāļu Domu fabrikas stikla priekšmeti no muzeja krājuma

Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Ģenerālā asambleja 2022. gadu ir pasludinājusi par Starptautisko stikla gadu, lai pievērstu sabiedrības uzmanību stikla kā materiāla lielajai nozīmei zinātnē, ekonomikā, kultūrā un visā civilizācijas attīstības vēsturē.
Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs, Starptautiskā stikla gada gaitā piedāvās apskatei īpašus stikla priekšmetus no muzeja krājuma, kas izgatavoti vai lietoti Rīgā.
Pašlaik eksponēti Emīla Galē uzņēmumā un brāļu Domu fabrikā tapušie stikla izstrādājumi no muzeja krājuma.

Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja stikla priekšmetu krājumā izceļas nedaudzie jūgendstilā darinātie izstrādājumi, kas izgatavoti 20. gadsimta pirmajā pusē Emīla Galē (Émile Gallé) un brāļu Domu (Daum) uzņēmumos Nansī, Francijā. Tos muzejam dāvinājusi leģendārā spāņu deju dejotāja un mākslas darbu kolekcionāre Marta Alberinga (1909–2005).

Viens no slavenākajiem franču jūgendstila dekoratīvās mākslas meistariem Emīls Galē (1846–1904) pēc filozofijas un dabaszinātņu studijām Vācijā 1867. gadā atgriezās dzimtajā pilsētā Nansī. Līdz savas stikla fabrikas nodibināšanai E. Galē veica stikla apstrādes tehniskos un mākslinieciskos eksperimentus Meisentāles stikla fabrikā. Tur viņš atjaunoja aizmirstos stikla apstrādes paņēmienus un plašu tehnisku eksperimentu rezultātā nonāca pie jauniem risinājumiem daudzslāņu stikla dekorēšanā kodināšanas tehnikā. E. Galē stikla izstrādājumi skatītāju uzrunāja gan simbolu valodā, gan ar dažādu dabas motīvu – ainavu, kukaiņu, putnu un, jo īpaši, dažādu augu un ziedu precīzu atveidojumu. Pirmo atzinību – goda rakstu par oriģinālajiem stikla traukiem E. Galē saņēma 1867. gadā Parīzes vispārējā izstādē, bet 1889. gadā Vispasaules izstādē Parīzē viņa mākslinieciski inovatīvie stikla izstrādājumi tika novērtēti ar Grand Prix.

1894. gadā Nansī tika atklāta E. Galē stikla izstrādājumu fabrika. Tās meistaru – dizaineru komandai bija uzdots visus stikla izstrādājumus saistīt ar dabas motīviem. 1898. gadā E. Galē pieteica patentu divām jaunām tehnoloģijām – patinas rotājumiem uz kristāla un intarsijai uz stikla un kristāla. Fabrikas dizaina stils atbilda 1901. gadā E. Galē dibinātajai un vadītajai radošajai apvienībai “Nansī skola” (Ecole de Nancy), kuras mērķis bija mazināt atšķirības starp unikāliem meistardarbiem un rūpnieciski ražotiem priekšmetiem, lai mākslinieciski augstvērtīgi izstrādājumi būtu pieejami plašiem sabiedrības slāņiem.

Pēc Emīla Galē nāves 1904. gadā stikla fabrikas vadību pārņēma viņa atraitne Henriete Galē-Grimma (Henriette Galle-Grimm, 1848–1914) un znots, franču arheoloģijas profesors Pauls Perdrizē  (Perdrizet, 1870–1938). E. Galē slaveno parakstu nomainīja uzņēmuma zīme Galle dažādās variācijās. Pēc Pirmā pasaules kara Galē uzņēmums paplašināja ražošanu, arvien vairāk izgatavojot standartizētu dubultā vai daudzslāņu stikla produkciju augstvērtīgā mākslinieciskā un tehniskā kvalitātē, veidojot darbus formā pūsta daudzslāņu pārvilktā stikla kodināšanas tehnikā. Galē uzņēmums lielākos panākumus guva 1925. gadā Parīzes Starptautiskajā modernās dekoratīvās un industriālās mākslas izstādē. Tomēr jau 20. gs. 20. gadu beigās produkcijā arvien vairāk bija jūtams mākslinieciskās atjaunotnes trūkums. 1927. gadā Galē uzņēmums tika reorganizēts, bet nespēja pārvarēt pasaules ekonomiskās krīzes sekas un 1936. gadā pārtrauca darbu.

Emīla Galē tuvākajiem domubiedriem un līdzgaitniekiem – brāļiem Ogistam (1853–1909) un Antonēnam (1864–1930) Domiem (Daum) piederēja Nansī stikla fabrika. Arī tajā tika izgatavoti daudzslāņainā stikla izstrādājumi, uz kuriem kodināti grafiski un dekoratīvi floras un faunas motīvi. Domājams, E. Galē Parīzes izstādē gūto panākumu iespaidā Antonēns Doms ap 1891. gadu fabrikā izveidoja mākslas nodaļu. Galē stila ietekme Domu fabrikas stikla izstrādājumiem piešķīra telpiskuma un gaisīguma efektu, tomēr augu valsts motīvi tika pielietoti vienīgi dekoratīvos nolūkos bez filozofiskās nozīmes. Tas netraucēja Domu fabrikas stikla izstrādājumiem gūt atzinību dažādās izstādēs. 1900. gadā Parīzē iegūtā Grand Prix balva Nansī stikla fabriku jau pielīdzināja Galē uzņēmumam.

Brāļu Domu fabrika pārdzīvoja 20. gs. 30. gadu ekonomiskās krīzes radītās grūtības un Otro pasaules karu. 1985. gadā brāļu Domu mantinieki fabriku pārdeva, bet uzņēmums ar zīmi Daum arī mūsdienās turpina pastāvēt un izmantot sarežģīto un darbietilpīgo pâte de verre (stikla pasta) tehniku.

Emīla Galē un brāļu Domu daiļrade ietekmēja daudzas 19. gs. beigu – 20. gs. sākuma Eiropas stikla ražotnes, radot jēdzienu Galē stils. Ar šo terminu mūsdienās apzīmē stikla priekšmetus, kas darināti divos vai vairākos daudzkrāsaina stikla slāņos ar reljefu dekoru, kas ir veidots kodināšanas tehnikā un izvietots uz izstrādājumu virsmas.

Eksponētie E. Galē un brāļu Domu Nansī stikla fabrikas izstrādājumi pārliecinoši apstiprina abu stikla ražotņu augsto tehnisko un māksliniecisko līmeni un apliecina jūgendstila priekšmetu galveno iezīmi – organisku formas un dekora vienotību izstrādājumā.

Ekspozīcijā – līdz 30.12.2022.

Teksts: Margarita Barzdeviča, RVKM Rīgas vēstures izpētes un ekspozīciju darba nodaļas vadītāja un Vivita Buivida, RVKM Porcelāna, stikla un keramikas priekšmetu kolekcijas krājuma glabātāja.

Vāze ar ūdensaugu ziedu, lapu un stiebru dekoru. Daudzslāņu pārvilktais stikls. Dekors – kodināts, ķīmiski matēts, gravēts. Francija, Nansī, Galē uzņēmums, 1908.-1920.gads.