Vērtīgs dāvinājums papildinājis muzeja krājumu un aplūkojams izstādē “Trauslās atmiņas. Dagerotipi, ambrotipi, ferotipi Latvijā”!

Pateicoties sabiedrības uzmanībai, kas pievērsta izstādei “Trauslās atmiņas. Dagerotipi, ambrotipi, ferotipi Latvijā”, Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs ir saņēmis vērtīgu dāvinājumu – divas senas fotogrāfijas, darinātas ferotipijas tehnikā, kas jau papildinājušas izstādes ekspozīciju.

Muzejs ir pateicīgs Arnim Podniekam par vērtīgo dāvinājumu. Arnis Podnieks, pēc izstādes kuratores Laumas Lancenieces vadītās ekskursijas apmeklējuma, pieņēmis lēmumu unikālās relikvijas uzdāvināt muzejam.

Muzeja fotokrājums ir kļuvis bagātāks ar diviem ferotipiem. Tika rasta iespēja tos pievienot izstādes ekspozīcijai. 19. gadsimta 90. gados radītajā ferotipā “Sieviešu dubultportrets” iemūžinātas divas sievietes, kas rudens mēteļos pozē studijā, savukārt, 20. gadsimta pirmajā desmitgadē tapušajā ferotipā “Vīrieša portrets” redzams jauns vīrietis elegantā uzvalkā. Abu ferotipu fotogrāfi nav zināmi.

Plašu ieskatu par ferotipiju kā fotografēšanas tehniku izstādes ceļvedī sniedz Lauma Lanceniece, izstādes kuratore, muzeja fotomateriālu krājuma glabātāja. Lūk, neliels ieskats viņas rakstītajā: “Ferotips ir fotogrāfija uz melni lakotas dzelzs plāksnes. Tā pamatā ir tas pats optiskais fenomens, kas ambrotipijai, – slapjā kolodija negatīva procesa variācija –, tikai attēla nesējs ir nevis stikls, bet daudz izturīgākā dzelzs. Ferotipija ir demokrātiska tehnika, kas atšķirībā no dagerotipijas un ambrotipijas ātri kļuva pieejama plašākai sabiedrībai un iezīmēja fotogrāfijas attīstības ceļu no ekskluzīva pakalpojuma līdz masu produkcijai.

Procesu pirmo reizi 1853. gadā aprakstīja franču ķīmiķis un fiziķis Ādolfs Aleksandrs Martēns (Martin, 1824–1896). Tā priekšrocība slēpās tieši melni lakotajā dzelzs plāksnītē – tā bija samērā stingra, nesalaužama un lēta, līdz ar to darboties ar to bija vienkāršāk. 19. gs. 50. gadu beigās tehnika tika patentēta un ieviesta ASV, kur sākās industriāla ferotipu plāksnīšu sagatavju ražošana. Eiropā, tostarp Latvijas teritorijā, ferotipus un to darbnīcas nereti mēdza saukt par “Amerikāņu fotogrāfiju”, kas bija sinonīms lētumam un iegūšanas ātrumam.”

Izstāde “Trauslās atmiņas. Dagerotipi, ambrotipi, ferotipi Latvijā” būs apskatāma  līdz 31. jūlijam.

Ferotips. Sieviešu dubultportrets. Sievietes rudens mēteļos pozē studijā uz gaiša auduma fona. 19. gs. 90. gadi. Fotogrāfs – nezināms. Melnbalta fotogrāfija uz dzelzs plāksnes. Dzelzs. 9 x 6,5 cm. Ferotipu muzejam dāvinājis Arnis Podnieks.