Virtuālā izstāde ““Villeroy & Boch” Metlahas flīžu paraugu lapas muzeja krājumā”

Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja krājumā glabājas gandrīz simts dažādu flīžu paraugu lapas, ko vācu firmas “Villeroy & Boch” produkcijas popularizēšanas un izplatīšanas nolūkos apritē laida importa preču tirgotāji Rīgā 19. gs. pēdējā ceturksnī, 20. gs. sākumā un arī 20. gs. 20. gados.

Vācu firma “Villeroy & Boch” flīžu ražošanu Metlahā uzsāka 1852. gadā, taču 19. gs. 3. ceturkšņa gaitā uzņēmums strauji attīstījās un atvēra jaunas ražotnes Drēzdenē un citās Vācijas pilsētās, un kļuva par lielāko flīžu ražotāju pasaulē. “Villeroy & Boch” ražotās sienu un grīdas flīzes, kas bija pazīstamas ar nosaukumu “Mettlacher Platten” jeb “Metlahas flīzes”, jau no 19. gs. 70. gadiem varēja iegādāties arī Rīgā, veicot to pasūtījumu par ražotāju cenām veikalā “Jaksch & Co”, bet 20. gs. sākumā tās kļuva arvien pieprasītākas un bija pieejamas arvien plašākā sortimentā: pasūtīšanai piedāvājumā bija gan pavisam vienkāršas, vienkrāsainas, funkcionālas flīzes, gan dekoratīvas flīzes ar grezniem retrospektīviem ornamentiem, kas bija populāri jau no 19. gs., un arī modernākiem – jūgendstila ornamentiem, kas kļuva aktuāli 20. gs. sākumā. Metlahas flīžu popularitātei arvien pieaugot, līdzīgus ražojumus sāka piedāvāt arī Austrumeiropas uzņēmumi, piemēram, 20. gs. sākumā Ludviga Vilhelma Kerkoviusa (Ludwig Wilhelm Kerkovius, 1831–1904) uzņēmums Rīgā izplatīja poļu firmas “Marywil” produkciju, kas Rīgā tika reklamēta kā “Tonfliesen ä la Mettlach” jeb “māla flīzes Metlahas stilā”. Lai ierobežotu “Villeroy & Boch” produktu atdarināšanu un konkurenci Eiropas tirgū, uz vairāku modernu jūgendstila dekoratīvo flīžu veidu ražošanu firmai “Villeroy & Boch” piederēja patenta tiesības (Gesetzlich geschützt), par ko liecina norādes uz muzeja krājumā glabāto flīžu rakstu paraugu lapām.

Pavisam deviņdesmit septiņas paraugu lapas, kas glabājas muzeja krājumā, neveido vienu vienotu komplektu, bet gan izlasi, kurā apkopoti paraugi no vairākiem līdzīgiem paraugu komplektu izdevumiem. Tās visas ir iespiestas krāsu litogrāfijas tehnikā, turklāt vairākām no tām veidots reljefa iespiedums, atdarinot reljefo flīžu virsmas kvalitātes. Deviņdesmit četras paraugu lapas demonstrē “Villeroy & Boch” Metlahā ražoto flīžu sortimentu un ir datējamas gan ar 19. gs. beigām, gan ar 20. gs. sākumu (iespiestas Frankfurtē pie Mainas – grāmatu un litogrāfiju spiestuvē “C. Naumann”, kas nodarbojās galvenokārt ar vērtspapīru iespiešanu; izdotas Trīrā – izdevniecībā “Schaar & Dathe”, kas nodarbojās ar mākslas attēlu un atklātņu publicēšanu). Savukārt trīs paraugu lapas ir izdotas vēlāk – pēc 1920. gada – un demonstrē “Villeroy & Boch” Breslavā (mūsdienās – Vroclava) no 1920. gada ražotās flīzes, kas bija vienkāršas un vienkrāsainas, bet pieejamas dažādos toņos (šo produktu paraugu lapas iespiestas firmā “Gerth & Oppenrieder, Gera”).

Zīmogu nospiedumi uz Breslavas ražojumu paraugu lapām norāda, ka “Villeroy & Boch” flīžu produkcija 20. gs. 20. gados tika izplatīta firmas “N. Chr. Hviid” veikalā Rīgā, Brīvības ielā 31, kurā tirgoja importētas vannas istabu iekārtas un santehnikas preces, ko ražoja pasaulslavenas Eiropas un Amerikas firmas. Veikals piederēja Rīgas tirgotāja Nīlsa Kristāna Hvīda (Niels Christian Hviid, 1854-1916) dēlam Haraldam Kristiānam Hvīdam (Harald Christian Hviid, 1888-1979).

Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs šīs paraugu lapas iegādājās un uzņēma krājumā 1987. gadā. Tie ir vērtīgi materiāli Rīgas vēsturisko namu dekoratīvās apdares pētniecībā.

Jāpiebilst, ka firmas “Villeroy & Boch” terakotas izstrādājumu ražotnē Mercigā (atklāta 1879. gadā) ir darināta arī arhitekta Karla Neiburgera (Carl Neuburger, 1844–1897) projektētās Doma muzeja (mūsdienās – Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja) ēkas fasādes dekoratīvā apdare (1888-1890), proti, Baltijas bruņniecību ģerboņi un pilsētu ģerboņi, lauvu figūras un citi dekoratīvi plastiskie apdares elementi. Ģerboņu skices pēc vēsturnieka Hermaņa Bruininga (Hermann von Bruiningk, 1849-1927) norādēm ir zīmējis Mihaels Hildebrands (Michael Hildebrandt) Berlīnē. Ražotāja izvēli visticamāk noteica jau pieminētā “Jaksch & Co” veikala īpašnieks – tirgotājs Oskars Jakšs (Oskar Jaksch, 1840-1910), kurš darbojās Doma muzeja ēkas būvniecības komitejā un kuram bija izveidojusies ilgstoša sadarbība ar firmu “Villeroy & Boch”.

Visas muzeja krājumā esošās flīžu paraugu lapas (VRVM 137413/1-97) ir apskatāmas NMKK – virtuālo izstāžu platformā –  http://nmkk.lv/Exhibitions/ExhibitionForm.aspx?id=483

> izstādes priekšmeti: http://nmkk.lv/Exhibitions/ExhibitionItemList.aspx?id=483

Teksta autore: RVKM mākslas kolekciju glabātāja Inga Karlštrēma

“Villeroy & Boch” Metlahas flīžu paraugu lapas.

Ģerboņi Doma muzeja (mūsdienās – Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja) fasādē. Attēls no: Fünfter Rechenschaftsbericht der Abteilung der Gesellschaft für Geschichte und Alterthumskunde für den Rigaschen Dombau für das Jahr 1889, Riga, Bucdruckerei von W. F. Häcker, 1890.