“Saistīts ar Latviju”

Henriks Dunkers (Somija)

No 12. novembra līdz 13. decembrim Latvijas Fotogrāfijas muzeja izstāžu zālēs skatāma somu fotogrāfa Henrika Dunkera personālizstāde „Saistīts ar Latviju”.

Sešās dažādās fotogrāfiju sērijās — “Rados ar Latviju”, “Karostas tapetes”, “Liepāja pēc pusdienas”, “Zivis”, “Studio Kapsēde” un “Dāvanas pēc protokola” — Henriks Dunkers sniedz ieskatu savās refleksijās par Latviju un šeit pavadītajiem pēdējiem astoņpadsmit gadiem.

No 2002. gada viņš ar ģimeni regulāri sāka braukt uz Latviju, kā rezultātā tapa vizuāli novērojumi par valsts kultūru, tās estētiku un vēsturi. Pielāgojoties jaunajam sociālajam klimatam Latvijas lauku reģionos un saskaroties ar valodas barjeru, autors ir uzsācis dialogu, izmantojot paša radītās vizuālās realitātes. Šīs realitātes, raksturo atrasto objektu izmantošana un krāsaini atmosfēriskas ainas, kā arī rūpīga uzmanība detaļām. Fotogrāfijās redzamie ikdienas priekšmeti un ainas ir atrodamas lielākajā daļā Latvijas mājsaimniecību un sabiedriskās vietās. Vēlākajos darbos autors ir palielinājis atrasto priekšmetu dažādību no viegli pieejamiem objektiem līdz tiem, ar kuriem apmainās politiskā elite un kas glabājas ārpus parasto latviešu redzes loka. Savos jaunākajos darbos Dunkers uzņemas ziņkārīga novērotāja lomu, kurš klaiņo pa Liepāja ielām.

H. Dunkera attēli ir daudznozīmīgi un kompleksi. Caur saviem darbiem viņš izsaka komentārus ne tikai par postpadomju bloka valsts ikdienas estētiku un tās vērtībām, bet arī atgādina par lielākām vēsturiskām un politiskām izmaiņām visā reģionā. Savu novērojumu izcelšanai, autors izmanto vienkāršas metodes, akcentējot detaļas, kas liek mums atcerēties pašu objektu, tā pielietojumu un izcelsmi, tādējādi ar savu fotogrāfiju palīdzību mūs vedot sava veida ceļojumā laikā. Šķiet, fotogrāfs attīsta formas, kuras neseko kādiem loģiskiem kritērijiem, bet balstās tikai uz subjektīvām asociācijām, spēli un izpēti. Tas mudina skatītāju atcerēties aizgājušās dekādes vai veidot jaunas personiskas asociācijas. Statiskie, bet tomēr tik dzīvīgie un priekpilnie attēli sniedz latviešiem iespēju apskatīt savu kultūru jaunā gaismā.

Izstādē apvienotas sešas dažādas fotogrāfiju sērijas, kas tapušas galvenokārt trīs ģeogrāfiskās vietās Latvijā — ciemā Kapsēde, tās kaimiņpilsētā Liepājā un valsts politiskajā centrā — Rīgā. Otrā stāva izstāžu zālē būs redzami dokumentālā stila darbi no sērijām “Rados ar Latviju”, “Karostas tapetes” un “Liepāja pēc pusdienas”, savukārt, trešā stāva zālē — studijas darbi ar objektiem no sērijām “Zivis”, “Studio Kapsēde” un “Dāvanas pēc protokola”. Lielākā daļa no izstādē redzamajām fotogrāfijām publikai būs apskatāmas pirmo reizi.

Henriks Dunkers (1963) ir fotogrāfs, kurš dzīvo un strādā Helsinkos, Somijā un Kapsēdē, Latvijā. 1980. gados viņš koncentrējās uz mūziku un arhitekturālo zīmēšanu, līdz attīstījās viņa interese par fotogrāfiju. No 1988. gada Henriks Dunkers studēja fotogrāfiju Mākslas un Dizaina Universitātē Helsinkos (šobrīd zināma kā Ālto Universitāte) pie Martina Parra, Ullas Jokisalo, Timo Keleranta un citiem. 1993. gadā viņš ieguva maģistra grādu. Tajā pašā gadā viņu kopā ar studiju biedru Irju Tūnanenu nominēja Eiropas fotogrāfijas balvai par abu kopīgo projektu “Siens uz lielceļa” un arī ieguva pirmo vietu. No tā laika H. Dunkera darbi tikuši izstādīti internacionāli un tie ir Helsinku Laikmetīgās mākslas muzeja “KIASMA”, Somu Valsts Mākslas Depozīta, Zviedru Fotogrāfijas muzeja “Fotografiska” un Modernās mākslas muzeja Stokholmā, kā arī Somu Fotogrāfijas muzeja kolekcijās. Lielākā daļa no Henrika Dunkera personīgajiem darbiem kopš 2003. gada ir tapuši Latvijā. No 2019. gada Henriks Dunkers saņēma trīs gadu Valsts grantu māksliniekiem.

Vairāk informācijas: www.henrikduncker.com

 

Paldies Somijas Republikas vēstniecībai Latvijā, Mākslas Veicināšanas centram Somijā, Ziemeļvalstu un Baltijas mobilitātes programmai “Kultūra”, “Krāsu Serviss” SIA, dizaina māksliniece Ieva Stūre un informatīvajiem atbalstītājiem.