Jūrnieku mājas (turpinājums)

Ainažu jūrskolas absolvents, tālbraucējs kapteinis Jānis Asars un viņa nami

( 1885.g.21.08. Pabažu pag. Ratniekos – 1942.g. 7.04.Soļikamskā.)

Ainažu jūrskolu beidzis 1908.gadā. Savas jūrnieka gaitas sācis uz ārzemju kuģiem. Buru kuģa ‘’Sinams’’ stūrmanis (1909.), buru kuģu ‘’John Anna(1906), ‘’Fuchs’’ ( 1911 – 12), ‘’Equator’’ (1912 – 16/17) kapteinis. Ainažu ostas kuģu piestātnes līdzīpašnieks (1920 – 40). Darbojies arī kā ostas locis. Bijis ostas velkoņu ‘’Imanta’’ (no 1920) un ‘’Anna’’ īpašnieks (no 1926). No 1923 – 1926.gadam  ticis ievēlēts par Ainažu miesta valdes priekšsēdētāju. No 1926 – 28, 1931 – 35 g. bijis Ainažu pilsētas galva.

1941.gada 14.06. kopā ar meitu izsūtīts uz Sibīriju, kur arī ticis nošauts.

 

Kuģu vadītājs Aleksandrs Tiziks savās atmiņās par Jāni Asaru raksta: ‘’ Trūcīgā zemnieka dēls J. Asars ar bagātās Paulīnes Miķelsones palīdzību tika izskolots par tālbraucēju kapteini. Jānis bija attapīgs, centīgs un darbīgs, caur to arī palika bagāts. Daudzi viņu apskauda. Paulīne bija vecāka par viņu, un tādēl savu dzīvi viņš saistīja ar jaunu skolotāju, kura nopietni saslima ar diloni. Lai gan no Jāņa puses tika ziedota liela bagātība, tomēr glābt viņu nevarēja. Palika meita, kuru pie mātes miršanas gultas apsolīja audzināt viņas māsa.

Ar savu centību Asars tika pie lielas turības. Viņš nopirka brālim Miķelim Jostiņu mājas jaunsaimniecību, sev auto BMW, divus ostas velkoņus, uzcēla lepnu namu Ainažu jūrmalā, ierīkoja dārzu, baseinu. Kad bija Ainažu ostas kapteinis, organizēja kuģu kraušanas darbus, palīdzēja ceļu būvēs, veselības, izglītības laukā u.c. Atceros, ka 1936. – 41.g. viņš apbraukāja Ainažu mājas, slēdza  līgumus, izdevīgus vienkāršiem cilvēkiem. Sagādāja tiem smagu, bet labi apmaksātu darbu, apdāvināja visus ģimenes locekļus ar interesantām dāvanām, pašu saimnieku ar dūmu desu un dārgiem dzeramiem. Deva arī ziedojumus daudzbērnu ģimenēm, apdāvināja centīgākos skolēnus un ieteica tiem tālāk mācīties. Pratis arī daudzas svešvalodas.

Pirmā pasaules kara laikā J. Asars bija kapteinis uz trīsmastu šonera ‘’Equator’’. Kuģis ar kravu mīklaini pazudis, bet visa komanda atgriezās.

No 7 gadu vecuma strādāju pie J. Asara par izsūtāmo zēnu, par ko saņēmu bagātīgu atalgojumu. Labi atceros gateri, kur apstrādāja kokus, ar mazo bānīti veda tos uz mola galu, bet tālāk ar baržām uz kuģi. Kuģi stāvēja jūrā uz enkura. Uz jūras mola notika visi izdevīgie darījumi gan jūrniekiem, gan strādniekiem. Jānis Asars jau paredzēja manī nākamo kapteini, tikai neparedzēja stagnācijas laiku, kas šo darbību ierobežos..

Pats Asars tika izsūtīts .  10 gadīgo meitu izsūtījumā pavadīja mātes māsa. Kopā ar stūrmani Rungaini un uzņēmēju Šauriņu strādājuši meža darbos Urālos. Kā liecina iededzinātais uzraksts uz koka, pildot neiedomājami lielas zāģēšanas normas, cietis lielu trūkumu…’’

 

1930.gada 6.maijā J. Asars kopā tālbraucēju kapteini R. Rungaini nopirka zemes gabalu ar nosaukumu ‘’Asari’’ no Ainažu muižas ‘’Dzirnavu’’ (‘’Sapatu’’) mājas saimnieka Miķeļa Miķelsona – 1,60 ha. Par kopējo summu Ls. 2500.

Pēc ‘’Valdības vēstneša’’ ziņām 1934.gadā 18.oktobrī abi kapteiņi J.Asars un R.Rungainis nodibināja firmu ‘’Asars un Rungainis’’, kura nodarbojās ar kuģu iekraušanas un izkraušanas darbiem. Sabiedrības sēdeklis atradās J. Asara mājā, Ainažos Parka ielā 14.

 

Pēc šī zemesgabala iegādes J.Asars tur uzcēlis skaistu namu.

Kapteinis J. Asars. 1930. tie g.

J. Asara kāzas. 1930.g.

Kāzu ceļojums. Eģipte. 1930. tie g.

Svinības bērniem Asara namā. 1930. tie g.

J. Asara īres nams Rīgā Marijas ielā. 1930. tie g.

Buru kuģis ”Equator”,. 20.gs. 1. p.

Velkonis ”Anna”. 1930. tie g.

J. Asara nams Ainažos Parka ielā 14. 1930. tie g.